نورآباد،شوخئییب‌‌

نورآباد،شوخئییب‌‌

تشنه ای بر لب رود . معرفی روستای نورآباد (شوخئییب) ، ازتوابع شهرستان مرند، آ-شرقی، به روایت تصویر و...
نورآباد،شوخئییب‌‌

نورآباد،شوخئییب‌‌

تشنه ای بر لب رود . معرفی روستای نورآباد (شوخئییب) ، ازتوابع شهرستان مرند، آ-شرقی، به روایت تصویر و...

پسته

پسته: 

این درخت نسبت به کم ابی - شوری اب و خاک ،خشکی و سرمازدگی مقاوم است.

درزمستانهاتا20 -درجه و در تابستان ها تا 40+ درجه را تحمل می کند.مناسب برای خاکهای عمیق و نفوذپذیر است.در شرا یط نامطلوب برای احداث پارک جنگلی مناسب است .

پسته نوع اکبری دیرگل می باشدومناسب آب وهوا سرد است.

  • روش کشت مستقیم:

در روش اول، پسته را مستقیما در زمین اصلی میکارند. اگر آب باغ شور نباشد می توان پسته را در زمین اصلی سبز کرد، چون رشد نهال در این روش بیشتر می باشد. در این جهت بهتر است از پسته های دست پوست استفاده شود و این یعنی پسته‌ هایی که با دستگاه پوست گرفته شده اند، برای کاشت در این شیوه مناسب نیستند. در اوایل فروردین ماه ابتدا پسته‌ ها را بشویید و در آب بخوابانید. دو تا سه بار آب آن را عوض کنید و تا ۲۴ ساعت داخل آب بخیسانید و بعد از ۲۴ ساعت از آب دربیاورید و بین یک پارچه نخی و روی یک سینی پهن کنید و در یک اتاق که دمای آن حدود ۲۴ درجه سانتی گراد است قرار دهید تا زمانی که جوانه بزند.

باید توجه داشته باشید که رطوبت پسته ها همواره حفظ و به عبارتی پارچه خشک نشود و زمانی که جوانه‌ ها به حدود نیم سانتی متر رسید، به زمین اصلی انتقال دهید. هنگام کاشت باید جوانه به سمت پایین باشد. پس از کاشت پسته، روی سطح خاک را مخلوط کود گاوی و کمی ماسه بریزید و چنانچه احتمال می دهید .

  • روش گلدانی:

در روش دوم بذر پسته را ابتدا داخل پلاستیک می کارند و بعد از سبز شدن به زمین اصلی منتقل می‌ نمایند. بهترین زمان کاشت نهال پسته گلدانی در طول فصل تابستان می باشد. این روش به صرفه جویی آب کمک فراوانی می کند. در این روش امکان دارد گلدان ها به صورت آزاد در کنار یکدیگر قرار بگیرند یا به صورت کرتی در آیند. بعد از خیساندن بذرهای مورد نظر و ضدعفونی آن ها، دو عدد بذر در عمق ۳ الی ۲ سانتی متری خاک گلدان قرار دهید و روی آن با ماسه یا خاک اره بپوشانید. زمان کاشت در گلدان اواخر زمستان و اوایل بهار می باشد. درصورت تولید نهال پسته گلدانی در گلخانه، می توان در پاییز یا اوایل زمستان نیز اقدام به کاشت بذرها نمود. از دیگر مزایای این روش علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، بالا بودن بازده تولید نهال، سهولت و عدم محدودیت زمانی در امر جا به جایی گلدان ها می باشد.

۱. پیوند لوله ای

 به علت ساده بودن و درصد بالای جوش خوردن آن برای پایه های معمولی پسته بیشتر استفاده می شود.

در روش پیوند لوله ای  دمای  هوا  باید بین (13- 32 درجه )باشد  در غیر این صورت  قبل از تشکیل شدن و تولید لایه زاینده  در اثر تبخیر  و گرمای هوا  پیوندک خشک می شود به همین دلیل  پیوند شکمی  در مناطق با گرمای بیشتر به دلیل وجود مواد ذخیره بیشتر  موفق تر از پیوند لوله ای  خواهد بود  همچنین  رشد  پیوند  به روش شکمی  بیشتراز روش لوله ای میباشد.

۲. پیوند به روش شکمی

از روش پیوند شکمی برای پیوند زدن نهال های هیبریدی (ucb1) استفاده می شود.

پیوند شکمی در اوائل مرداد یعنی موقعی زده می شود که جوانه رسیده و خواب باشد اما پایه فعال و لغزنده و به اصطلاح پوست دهنده باشدمعمولا هنگام احداث باغ اعم از جدید تا قدیم ، پایه های نرک را ابتدا در اسفند ماه می کارند و در تیرماه سرجا پیوند می زنند.

چنانچه نگرفت همان پایه را درشهریور ماه مجددا پیوند میزنندبعضی ها پایه را درخزانه پیوند می زنند و در اسفند سال بعد یا در آذر ماه همان سال به محل اصلی منتقل می سازند.

۳. پیوند به روش اسکنه ای

 پیوند اسکنه ای که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد معمولا جهت احیا باغات فرسوده  و تجدید حیات درختان بکار گرفته می شود.

مشخصات گل نر پسته

•درخت نر در فروردین ماه حدود ۵ تا ۷ روز زود تر از درخت ماده به گل می نشیند که گلهای آن به صورت خوشه ای بوده و هر خوشه  توده ای از گلهای متراکم می باشد.
•گلها بدون گلبرگ و کاسبرگ حقیقی هستند هر گل نر مشتمل بر ۵ پرچم بیضی شکل با میله کوتاه سبز رنگ است.

مشخصات گل ماده پسته

•گل ماده همانند گل نر خوشه ای میباشد با این تفاوت که شکل قرار گرفتن گلها بر روی خوشه به صورت منفرد و با فاصله از یکدیگر است
•گلهای ماده ابتدا به رنگ سبز هستند که این رنگ را تا دو روز حفظ می کنند اگر در این فاصله دانه های گرده به آنها نرسد و عمل لقاح انجام نگیرد رنگ کلاله سه شاخه ای ان به قرمز مایل به قهوه ای تغییر میکند سپس کلاله خشک شده و می ریزد
•در صورت تلقیح خوشه های گل ماده شروع به رشد کرده و دانه های ان به تدریج بزرگ می شوند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.