نورآباد،شوخئییب‌‌

نورآباد،شوخئییب‌‌

تشنه ای بر لب رود . معرفی روستای نورآباد (شوخئییب) ، ازتوابع شهرستان مرند، آ-شرقی، به روایت تصویر و...
نورآباد،شوخئییب‌‌

نورآباد،شوخئییب‌‌

تشنه ای بر لب رود . معرفی روستای نورآباد (شوخئییب) ، ازتوابع شهرستان مرند، آ-شرقی، به روایت تصویر و...

گل محمدی(قئزل گول ) - رُز

آموزش قلمه زدن گل رز و گل محمدی : 

استفاده از قلمه ساقه یکی از راه‌های متداول تکثیر رزها و گل محمدی است. قلمه‌ها را می‌توان در دو زمان از سال تهیه کرد یکی قلمه‌های تهیه شده از چوب سبز که در انتهای فصل گلدهی از ساقه‌های بدون گل و به طول حداقل ۱۰ سانتیمتر تهیه می‌شوند. از آنجایی که این قلمه‌ها دارای برگ هستند می‌بایست تعداد برگ‌های آنان را کاهش داد و باقی گذاشتن یک دسته برگ در انتهای قلمه کافی است. حتی در همان یک دسته برگ نیز می‌توان تعداد برگچه‌ها را نیز کاهش داد.

وجود تعداد زیادی از برگ موجب از دست دهی آب قلمه می‌شود و این به ضرر ریشه زایی است. نوع دیگر قلمه قابل تهیه از گیاهان رز قلمه‌های چوبی است که در انتهای فصل پاییز و بعد از ریزش برگ‌ها از قسمت‌های چوبی و ساقه‌های بالغ گیاه و به طول ۱۵-۲۰ سانتیمتر تهیه می‌شوند. هنگام جداسازی قلمه‌ها از گیاه مادری بهتر است که برش را از زیر ناحیه گره بزنیم (ناحیه گره ناحیه اتصال برگ به ساقه است) و برش به شکل شیب زده شود و یا اینکه بخصوص در مورد قلمه‌هایی که از چوب سبز تهیه می‌شوند زخمی بر روی پوست انتهای قلمه ایجاد شود . این کارها به ریشه زایی قلمه کمک می‌کنند.

حداقل نیمی از طول قلمه باید در بستر کاشت فرو رود. سپس با انگشتان دست خاک اطراف قلمه‌ها را محکم کنید و آبیاری کنید تا قلمه‌ها در جای خود مستقر شوند.

گلدان حاوی قلمه‌ها را در محیطی روشن اما به دور از نور خورشید و با دمایی حدود ۲۰-۱۸ درجه سانتی‌گراد قرار داده می‌شوند. در مورد قلمه‌های سبز حفظ رطوبت هوا بسیار مهم است که می‌توان با استفاده از روش کشیدن یک پلاستیک شفاف بر روی قلمه‌ها و یا غبار پاشی روزانه به حفظ رطوبت هوا در اطراف آنان کمک کرد. محیط کاشت نیز باید همواره مرطوب بماند تا ریشه‌ها شکل گیرند. شکل گیری ریشه‌ها حدود ۸ هفته به طول می‌کشد.

  • قلمه رز از ساقه های یکساله که گل داده اند گرفته میشود. طول قلمه بهتر است بین 15 تا 20 سانتیمتر و ضخامت آن به اندازه یک مداد حدود یک سانتیمتر و اگر کمی بیشتر باشد بهتر است. دقت کنید، از قسمت انتهایی ساقه و قسمتی که رشد کافی نکرده، نباید استفاده کرد.
  • پس از انتخاب شاخه مورد نظر، آن قسمت از شاخه که دارای برگ های هفت برگچه ای هستند (قسمت زیرین شاخه) را حذف و قسمت وسط شاخه که دارای برگهای پنج برگچه ای هستند را جهت قلمهزنی انتخاب کنید.
  • توجه داشته باشید، برش بر روی ساقه را به صورت اوریب بزنید و یا اینکه حتما زخمی بر روی گیاه ایجاد کنید تا زمینه لازم برای ریشه زایی فراهم شود.

    نحوه برش قلمه گل رز
  • یک برگ پنج برگچهای با جوانه سالم و متورم را به عنوان قسمت اصلی قلمه انتخاب و در صورت نیاز یک یا حداکثر سه برگچه آنرا به منظور کاهش عمل تعریق با قیچی ببرید.

     قلمه رز
  • قلمه را درون یک کیسه قرار داده و کمی آب داخل آن بریزید و تکان دهید تا گیاه در مدتی که از خاک دور است، آسیب ندیده و خشک نشود.
  • برای ریشهزایی بهتر و سریعتر مراحل قلمه زدن گل رز میتوانید، قسمت برش خورده قلمهها را بصورت خیلی ملایم در داخل هورمون ریشهزایی قرار دهید.

ریشه دار شدن قلمه رز
  • قلمه ها را حدود 5 سانتیمتر داخلبستر کشت مناسب (بهترین بستر کاشت برای قلمه ها ماسه است) کهقبلا انتخاب و آماده کشت شده استبکارید و آنها را در محیطی مرطوب با حرارت حدود 22 درجه قرار دهید .
  • قلمه ها را به نحوی در خاک بگذارید که برگها از خاک دور باشند.
  • قلمه ها نیاز دارند در محیطی مرطوب قرار بگیرند. برای مرطوب نگه داشتن گیاه به مه پاشی روزانه نیاز است. راه دیگر برای این امر کشیدن پلاستیک شفاف بر روی قلمه است تا از خارج شدن رطوبت جلوگیری شود . به این منظور روی گلدانهای حاوی قلمهها را با نایلون بی رنگی بپوشانید، طوری که رطوبت اطراف گیاه بیشتر شود.
  • قلمه ها به ۷ تا ۸ هفته زمان نیاز دارند تا ریشهزایی زا تکمیل کنند. بعد از آن (در حدود 3 تا 4 ماه بعد) میتوان گل را به گلدان اصلی انتقال داد. در زمان انتقال مراقب باشید تا ریشههای گیاه آسیب نبیند.


کاشتن بذر گل محمدی و رُز:

برای کاشتن بذر گل رز و محمدی پس از پژمرده شدن گل‌ها، میوه‌ها شروع به رسیدن می‌کنند باید اجازه دهید میوه‌ها روی بوته تغییر رنگ دهند (نشانه رسیدن میوه گل رز موقعی است که میوه‌ها رنگ انداخته و نارنجی رنگ می‌شوند) معمولاً بذرها را اواسط مهر یا آبان می‌کارند البته با توجه به نوع گل رز، زمان رسیدن میوه متفاوت است.
میوه‌های رسیده را باید بلافاصله چید و کاشت (زیرا بذر میوه‌های این گل پس از چیدن خیلی زود قوه نامیه خود را از دست می‌دهد) اگر بذرها کاملاً نرسیده و هوای منطقه سرد شده باشد، برای آنکه قوه نامیه آن کامل شود،بذرها را لای خاک اره یا ماسه نرم کمی مرطوب طبقه طبقه می‌چینند تا وقتی که برسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.